onsdag 8 september 2010

Tankeverksamhet i trebarnslyckan

Trebarnslycka är långt mer än lycka. Har pratat med flera mammor oberoende av varandra om hur det är att får barn och bli mamma. Slående var att de alla hade samma erfarenheter av att inte vara förberedd på hur tufft det är att bli förälder, att den man väntat på så länge kan skrika i timmar oavsett vad man gör, att amningen krånglar, att de inte äter, inte dricker, inte sover, har ont i magen, får eksem, feber vid tandsprickning, är allmänt missnöjda, att man har en ständig oro för att göra rätt eller fel.
Om man inte har fattat detta innan så kan det lätt bli som att ramla rakt ner i asfalten från de små rosa molnen man gått på under graviditeten. Varför det pratas så lite om baksidorna av att få barn är kanske för att det härliga och positiva överväger men jag tror att vi har en tendens att vilja skönmåla småbarnstiden en aning. Är det någon som håller med mig?
Jag har verkligen blivit satt på prov av min trea, underbara lilla E, som somnade så skönt i min famn ikväll. (Såna stunder försöker jag komma ihåg, lägga in i hårddisken där uppe och hoppas att inte tröttheten och amningen som gjort kola i huvudet raderar minnet..)
Jag har nog också ramlat lite i asfalten...ibland prövas jag nästan över min förmåga...
Jag ser fram emot att få sova en hel natt, det har jag inte gjort sen den 8/11 2009, men jag vet att jag kommer att göra det igen, kanske snart, kanske inte...
Jag har försökt att bara "gilla läget" och inte kämpa emot så mycket, såhär är livet just nu... det har varit mitt sätt att klara av denna prövning. Det tar mycket energi att hela tiden försöka hitta en metod som fungerar, för mig är det inte värt det (i alla fall inte just nu ;-).
Ja, det var ett litet försök att försöka få hjärnan runt tankarna kring barn, förväntningar och föräldraskap. Livet i trebarnslyckan fortsätter och dagarna går, snart börjar hon väl i skolan våran lilla bebis, vissa dagar känns helt övermäktiga och jag funderar verkligen på hur jag ska klara av detta men åh, det är så värt det!!!! Nu behöver jag verkligen sova.. såhär kan man inte sitta uppe och slarva när man snart ska vakna igen ;-) "Sov gott!" /Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar